Deze Week in België

Geschreven op 15 april 2016

 

parkeer mijn boot

(ik vat de hoofdpunten voor u samen)

• Een weggestemd tracé wordt doorgezet

Bij referendum in 2008 stemt 60% van de Antwerpse stemmers tegen het Oosterweeltraject in Antwerpen. Dat traject is volgens Vlaams Bouwmeester Peter Swinnen “een kolossale vergissing“. Hij zegt daarover: “De gevolgen van de beslissingen die daarover nu worden genomen, zullen we minstens honderdvijftig jaar met ons meedragen.” Hoewel er nog geen goedkeuring is door de Raad van State, zullen de werken starten in de zomer van volgend jaar.
Het door de bevolking sterk gesteunde idee van een volledige overkapping, zoals voorgesteld door Ringland en gesteund door Ademloos en Straten Generaal, wordt “onderzocht” en dient alleen als glijmiddel. Er is geen budget voorzien.

• Directieleden Dexia krijgen 700.000 bonus

Dexia, het vroegere Gemeentekrediet dat in handen van de overheid was, werd geprivatiseerd. In 2008 ging het failliet en werd het door de Belgische belastingbetaler gered door de input van 4 miljard euro en een staatswaarborg van 150 miljard (of meer dan het dubbele van de totale Belgische begroting).
Nadat de bank met belastinggeld gered werd, zette ze via het Panamees advocatenkantoor constructies op waarbij kapitalisten hun fortuin buiten het zicht van de fiscus konden houden. Met andere woorden: een door de belastingbetaler geredde bank, zorgde ervoor dat kapitalisten geen belasting hoeven te betalen.
De toenmalige directieleden zijn dezelfden als vandaag. Ze krijgen dit jaar elk een bonus van 700.000€.

• Oudste Kerncentrale van ons land sputtert (nog eens)

De oudste Belgische kerncentrale Doel 1 werd in 2015 na 40 jaar dienst ‘gepensioneerd’ maar werd opnieuw opgestart in het kader van de ‘levensduurverlenging’ van diverse centrales die deze regering beslist had.
De eigenaar van deze kerncentrales Electrabel (nu Engie) werd door het liberaliseringsproces vrijgesteld van nucleaire rente. Die rente is het verschil tussen wat de energie kost en de verkoopprijs. Omdat de centrales volledig zijn afgeschreven op 20 jaar tijd, is de opbrengst erg hoog. Via de nucleaire rente wilde men dat verschil verkleinen en daarmee de prijs van energie verlagen. Door de liberalisering ging de prijs echter de hoogte in, net zoals de winst van het bedrijf. In 2014 boekte het bedrijf 1,1 miljard euro winst en betaalde daarop welgeteld 0,38% belastingen.
De niet betaalde nucleaire rente wordt geschat op 2,3 miljard €. Daarvan betaalde Electrabel jaarlijks nauwelijks 400 miljoen euro. Deze regering verlaagde dat bedrag tot 150 miljoen euro.
De centrale van Doel 1, gebouwd in 1975, viel deze week uit door een ‘technisch defect’ in het nucleaire gedeelte. Over het defect worden geen details vrijgegeven, de centrale zal zo snel mogelijk opnieuw worden opgestart. Het is het zoveelste incident op rij in zowel de kerncentrales van Doel Als Tihange. De privéverzekeraars laten weten dat zij de kerncentrales niet langer willen verzekeren omdat het risico te groot is. Bevoegd Minister Marghem heeft daarop beslist: de Belgische overheid zal staatsgaranties bieden.
Met andere woorden: als er een ernstig ongeluk gebeurt, dan bent u niet alleen doodziek, u zal er als belastingbetaler ook voor betalen. Belastingen betaalt Electrabel zelf niet.

Fukushima: het nucleaire afval met een halveringstijd van ergens tussen de 10.000 en 100.000 jaar wordt in plastic zakken opgestapeld.Op kosten van de belastingbetaler.

• Korpschef Politie liegt over adres Salah Abdeslam

De lokale politie van Mechelen beschikte in december 2015 al over het schuiladres waar Salah Abdeslam zich verbleef en de namen van andere jihadi’s.
De Korpschef, Yves Bogaerts, weigerde deze informatie door te geven aan de nationale databank tot hij daartoe verplicht werd door het parket. Ook dan duurde het nog vier maanden voor de informatie terecht kwam. Korpschef Bogaert hield die informatie tegen omdat ze afkomstig was van een agent van Marokkaanse origine bij wie hij wel vaker stokken in de wielen stak. Bogaert is dus een racist die zijn misdadige mening belangrijker vindt dan de veiligheid van de bevolking. Hij is daardoor mee verantwoordelijk voor de laattijdige arrestatie van Abdeslam en dus wellicht ook voor de aanslagen in Zaventem en Maalbeek.
De man kwam overigens al eerder in opspraak omdat hij ‘per ongeluk’ mails lekte en dat ook toen toeschreef aan een ‘onhandigheid’. Kan gebeuren

Olijke Yves kan niet om met computers

• MIVB kreeg geen opdracht metro te sluiten

De Brusselse vervoermaatschappij MIVB kreeg na de aanslag op Zaventem op geen enkel moment de opdracht om de metro te evacueren. De aanslag op de luchthaven vond plaats om 07u58, die in metro Maalbeek om 09u11.
In het Parlement beweerde Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon dat om 09u04 de opdracht tot sluiting werd gegeven. Dat is een leugen. De MIVB heeft nooit dergelijke opdracht gekregen. Dit had de aanslag kunnen voorkomen en mensenlevens redden. Jan Janbom draagt in die zin mee verantwoordelijkheid voor de slachtoffers van de aanslag op de metro Maalbeek.

Het bevel de metro te evacueren, had slachtoffers kunnen voorkomen.

• Minister Galant liegt over veiligheidsrapport

Minister Galant, verantwoordelijke voor de Luchthaven van Zaventem, kreeg in juni 2015 een vernietigende audit van de EU over veiligheidsproblemen op Zaventem. In het rapport werden dringende maatregelen geëist.
Ook de Veiligheidsdiensten van de luchthaven onderkenden de problemen en verzochten minister Galant twee maal om een verhoging van hun budget om dringende veiligheidsmaatregelen te treffen. Hoewel de regering 400 miljoen extra had voorzien, weigerde Galant daarvan ook maar iets te investeren in de veiligheid van de luchthaven.
Galant ontkent beide rapporten en de vragen ontvangen te hebben, terwijl uit haar correspondentie blijkt dat ze die wel degelijk heeft gekregen en er zelfs op geantwoord heeft. Minister Galant is daardoor mee aansprakelijk voor de aanslagen in Zaventem en dus ook voor de slachtoffers.

qui avait été refusée par le …?

Verder

was het een week zoals de anderen. Burgers haalden hun schouders op en gingen naar hun werk. Ze beklaagden zich over verkeersleiders die in staking gingen, zeurden over het regenweer, betreurden het verlies van frauderend miljonair Tom Boonen in Parijs-Roubaix, haalden hun hand door hun haren en schudden ze door elkaar zodat ze leken op de foto van die vrouw op die affiche met dat parfum. Althans in gedachten.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s